Gabriella's historie
Gabriellasenteret har som formål å hjelpe barn og unge med funksjonsnedsettelser til å styrke sine ferdigheter, slik at de kan bli produktive, selvstendige og aksepterte medlemmer i samfunnet. Les om reisen fra begynnelsen med 3 elever til den anerkjente institusjonen Gabriellasenteret er i dag.
​
Siden 2012 har Gabriella hvert år, med unntak av pandemiårene, hatt ansvar for praksisplasser for studenter både i spesialpedagogikk og ergoterapi; fra blant annet Kilimanjaro Christian Medical College, Fonty's University i Holland og Høgskulen på Vestlandet.
Gabriellasenterets utvikling – år for år
2009
3 elever - 3 medarbeidere; en terapeut, en lærer og en vaktmann.
Gabriellasenteret stiftes
-
Gabriella blir etablert av det tanzanianske ekteparet Brenda Shuma og Anthony Ephraim; i leide lokaler.
-
De ga senteret navn etter engelen Gabriel og budskapet om et bedre liv.
2010
3 elever - 3 medarbeidere
-
Gabriella strever med å få flere elever.
-
Stifterne er to av kun 100 ergoterapeuter i Tanzania, etterspurte for sin fagkunnskap.
2011
5 elever - 3 medarbeidere
-
Med tilrettelagt undervisning og helsehjelp endrer elevene seg raskt.
-
23 barn fikk kortvarig hjelp i 2011.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
Anthony Ephraim, den ene av stifterne, underviser ergoterapi på Umeå universitet.
2012
30 elever - 9 medarbeidere
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Klasserom innredes; nye bord med fleksibelt design.
-
Dyrehold med kaniner og geiter samt en grønnsakshage etableres.
-
Gabriellas' yrkesutdanningsprogram tar form.
-
Hjemmebesøk hos elevene.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
De leide lokalene utvides med kontor, kjøkken, spisesal og sovesal.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Ambulerende team reiser ut i distriktene.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Brenda vinner Tigo and Reach for Change Award for sin idé om entreprenørskap for utviklingshemmede ungdommer. Prisen på 75.000 USD deles ut i Stockholm.
-
Brenda underviser ergoterapi på Umeå universitet.
-
Etter et Norgesbesøk sier Brenda at hennes visjon er endret. Hun ønsker også å vektlegge utviklingshemmede ungdoms overgang til voksenlivet.
2013
60 elever - 14 medarbeidere
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Nyansatt lærer arrangerer sportsaktiviteter på naboskole.
-
Spisesalen får nytt møblement for elevene, tidligere satt de på gulvet.
-
Håndverksrommet får oppbevaringsskap og produksjonen øker.
-
Snekkerverksted etableres for opplæring.
-
Dyreholdet utvides med høner som forsyner senteret med egg.
-
Gabriellas entreprenørskapsprogram starter med tilrettelagt yrkesutdanning.
-
Terapiuker starter for foreldre med barn på Gabriella, med en uke hver måned for åtte deltakere.
-
Det jobbes med å lage en veiledningsmanual for pårørende.
-
Foreldresammenkomster holdes kvartalsvis.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Arkitekttegninger for en kapasitet på 80 barn ble utarbeides.
-
Gabriellasenteret utarbeider strategisk plan for 2014-2019.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Gabriella øker bevisstheten om autisme med et byopptog, som får medieoppmerksomhet.
-
Brenda deltok på BBC Swahili-radioen for å øke bevisstheten om autisme under en stor kampanje.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Brenda deltok på ergoterapeut kongress i Zimbabwe.
2014
77 elever - 17 medarbeidere - 5 første avgangselever
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Strategisk plan 2014-2019 omfatter skole, yrkesopplæring, terapiuker, ambulerende virksomhet og hjemmebesøk.
-
Kurs med veiledning av omsorgspersoner, 228 deltakere.
-
657 barn mottok vurdering og samhandling.
Bygge og etableringsprosjekter:
-
Lekeplassen blir oppgradert.
-
Tomten blir inngjerdet.
-
Butikk for salg av elevprodukter innredes.
-
Samhandlende donorer søkes.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Deltakelse i opptog på ulike internasjonale barnerettighetsdager.
-
Deltagelse i 5 km Kilimanjaro Marathon.
-
Elevprodukter selges på arrangementer for å fremme holdninger.
-
Økende oppmerksomhet om Gabriellas arbeid.
-
Gabriella når ut gjennom radio og aviser, inkludert The Guardian.
-
Myndighetene ber Gabriellas’ medarbeidere holde kurs for 900 lærere, helsearbeidere og ledere.
-
18 terapiuker avholdt, nådde 270 barn med pårørende.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Geitekurs holdt av norsk geitebonde for foreldre og elever.
2015
74 elever – 22 medarbeidere - 22 avgangselever
-
Uteksaminerte elever starter egne entreprenørskapsprosjekter, støttet av Gabriella.
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Gabriellasenteret arrangerer "shine for inclusion show" med elevene.
-
Terapirommet utvides og utstyres med et ekstra rom i en garasje.
-
Nok stoler anskaffes til klasserommene.
-
Grønnsakshagen utvides for matproduksjon.
-
En soltørker for urter bygges for hagen.
-
Matskogplanting gjennomføres med elevene.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
YES Kilimanjaro og GO Campaign signerer avtale i juni 2015 om støtte til nytt senter på selveiet tomt.
-
Arkitekttegningene fra 2013 justeres for å romme flere barn.
-
20 mål tomt kjøpt i Hai District, Moshi.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Ambulerende team når 700 barn og familier.
-
Gabriella deltar i byens store idrettsdag med funksjonshemmede.
-
Deltakelse i 5 km Kilimanjaro Marathon med elevene.
-
Lokale skolemyndigheter fortsetter å delta på Gabriellas’ kurs.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Brenda mottar CHILD 10 AWARD i Stockholm for sitt arbeid med sårbare barn, med slagordet "FINDING ONE'S OWN VALUE".
-
Anthony, en av stifterne, underviste ergoterapi på Umeå universitet.
-
Det produseres to dokumentarfilmer - et filmteam fra Norge/YES og et fra USA/GO.
2016
76 elever – 14 medarbeidere
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Praktiske fag som hagebruk, dyrehold, snekkerfag, skredderfag og glassperlesmykker utvides.
-
Anskaffet egen minibuss for skoletransport.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Byggeprosjektets kalkyler ferdigstilles og økonomisk støtte sikres.
-
20 mål tomt gjerdet inn med påbegynt hekkebeplantning.
-
Vokterbolig bygges, permakulturplan utarbeides.
-
Mais og trær plantes på Gabriellas’ tomt.
-
40 mål stor nabotomt, Dreamland, er anskaffet med planer om utvikling av inntektsbringende virksomheter.
-
Prosjekt-koordinator ansettes.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Tekster for gateteater utarbeides, og elevene opptrer for pårørende.
-
Sportsdager arrangeres på senteret i samarbeid med lokale aktører.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Brenda nomineres til «Africa’s most reliable person» etter initiativ fra Sør-Afrika, og øker Gabriellas anerkjennelse.
-
Uventet oppløftende besøk fra undervisningsdepartementet ved det leide senteret.
-
Brenda inviteres til California for å fremme Gabriella som GO Campaigns jubileumsprosjekt.
-
Brenda reiser til New York som CHILD 10 AWARD-representant.
-
Samarbeid startes med Høgskolen i Innlandet og professor Wendy Lathrop Meyer.
-
The Guardian omtaler Gabriellas’ feiring av Downs Syndrom-dagen 21. mars.
2017
78 elever fra alle Tanzanias regioner – 14 medarbeidere, ca 500 på venteliste
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Montessorimetoden gir god samhandling med elevene på senteret.
-
Håndverksproduksjonen økes.
-
Gabriellas medarbeidere lager flere terapihjelpemidler grunnet begrenset tilgjengelighet lokalt.
-
Flere trommer anskaffes, musikk- og danseundervisningen utvides.
-
Entreprenørskapselevene bruker den nye tomten til hagearbeid og støping av belegningsstein, og reiser i egen buss mellom tomten og de leidde lokalene.
-
Antallet terapiuker for familier med barn øker.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Byggetillatelse gitt 5.juni 2017.
-
Skole- og admin bygg, matsal og elevinternat bygges.
-
Vedtak om at alle bygg skal være universelt utformet
-
Vannboring ga resultater på 90 meters dyp.
-
Det tørre slettelandet forvandles til en grønn oase med høye trær.
-
Mot årets slutt høstes det på Gabriellas egen tomt for matlaging.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Opplæring av lokale og nasjonale myndigheter ved Gabriella fortsetter.
-
8 holdningskampanjer gjennomført.
-
Ambulerende team ut i 13 distrikter
-
Påvirkningskraften øker, og holdninger til utviklingshemmede bedres gradvis.
-
Gabriella t-skjorter med slagord brukes under feiring av funksjonshemmedes nasjonale og internasjonale markeringsdager.
-
Verdensdagen for ergoterapeuter feires med Gabriella i spissen.
Internasjonalt samsp ill og oppmerksomhet:
-
Brenda deltar som generalsekretær på afrikansk ergoterapikongress i Ghana.
-
Brenda og Anthony besøker Norge, knytter verdifulle kontakter.
2018
80 elever – 18 medarbeidere
Tilrettelegging for læring og omsorg:
3.september 2018 - Gabriella flyttet til selveide lokaler på egen tomt.
-
Gabriella praktiserer pedagogiske metoder uten fysisk avstraffelse, vanlig i offentlige skoler. Piktogrammer tas i bruk i samspillet med elevene.
-
Elevene lager kjeks i poser med Gabriellas logo, selges i byens butikker.
-
Større kaninbur etableres for opplæring, med salg av kaninkjøtt for inntekt.
-
Geiteholdet utvides med melkegeiter.
-
De nye lokalene øker mulighetene for flere terapiuker, og når dermed familier fra hele Tanzania.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Byggetrinn 1 er ferdig med skole- og administrasjonsbygg, kjøkken, matsal, elevinternat, vaktstue og lekeplass. Mye inventar mangler fortsatt.
-
Dreamland blir gjerdet inn.
-
Byggetrinn 2 planlegges.
-
Bakeribygg påbegynt.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Brenda foreleser på konferanse om inkluderende utdanning på Marangu Teacher's College i Kilimanjaro, i samarbeid med Høgskolen Innlandet.
-
Gabriella får økt oppmerksomhet for sin endringsmodell.
-
Bendel Secondary School på besøk med 100 elever.
-
YDCP Tanga, studietur til Gabriella med 7 ansatte.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Canada: 18 studenter på 3 måneders besøk.
-
Frivillige fra Finland: 2 personer i 1 måned.
-
Frivillig fra Norge: 1 person i 3 måneder.
-
Ansatte deltar på WFOT-kongress for ergoterapeuter i Sør-Afrika.
-
Tre professorer fra Høgskolen i Innlandet besøker Gabriella.
-
Workshop i fortellermetode ledet av norsk pedagog.
2019
93 elever - 24 medarbeidere - 8 avgangselever
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
628 nye vurderinger av utviklingshemmede barn i terapiuker gjennomført.
-
Fortsetter utvikling og produksjon av hjelpemidler for funksjonshemmede lokalt. Slikt utstyr er ikke i handelen.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Solcelle dreven vannpumpe for borevannet monters.
-
Byggetrinn 2 påbegynnes med: Terapihus, to foreldreinternater, bakeribygg, snekkerverksted fase 1.
-
Administrasjonen etableres med møbler og noe elektronisk utstyr.
-
Pågående prosess med arkitekt for planer på Dreamland. Kalkyler utarbeides.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Elevenes holdningsskapende rollespill i byen tiltrekker og påvirker folk, skaper holdningsendringer.
-
Gabriella leder flere offentlige arrangementer for å fremme funksjonshemmedes rettigheter.
-
Gabriellas’ første nettside lanseres.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
The Pan African Congress of Autism i Nairobi, Kenya.
-
Høgskolen i Innlandet v/ professor Wendy Lathrop Meyer på besøk.
-
Tre utvekslinger med fagfolk fra Norge: Opptak til dokumentarfilm, to ukers vevkurs, workshop med musikk, geitekurs, samtaler og erfaringsutveksling.
2020
93 elever - 25 medarbeidere, 9 frivillige
Grunnet Covid-19-pandemien øker ikke elevtallet.
Pårørende henter hjem sine barn uke 12.
Målsetting da pandemien slo til:
-
Sikre Senterets overlevelse.
-
Beholde medarbeiderne for å trygge elevene ved tilbakekomst.
-
Gabriellas’ ansatte opprettholder driften med minimumslønn og ved å produsere og selge varer som såpe, antibac, munnbind, bakverk og grønnsaker. Ved gjenåpningen i juli tar medarbeiderne seg av de traumatiserte elevene.
Tilrettelegging for læring og omsorg:
Gjennom støtte fra donorer kunne de:
-
Oppsøke 18 områder i Arusha og Kilimanjaro regionene.
-
Fylle 200 krisepakker med egenproduserte artikler.
-
Dele ut mat og medisiner til kriserammede elever.
-
Tegne og trykke opp plakater med hygiene-veiledning.
-
81 hjemmebesøk foretatt.
-
Leie firehjulstrekker for å nå fram i distriktene gjennom regntiden.
-
HR og sikkerhetspolicy fornyet
-
Utarbeidelse av ny femårsplan ble påbegynt.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Terapihus med seks rom ferdigstilt.
-
To internatbygg for pårørende ferdigstilt.
-
Bakeri ferdigstilt.
-
Snekkerverksted, fase 2 påbegynt.
-
Hekk plantes langs gjerdet rundt Dreamland.
-
Grønnsakshagen utvidet og 275 papaya trær plantet.
-
Takskydd for steinproduksjon på Dreamland satt opp. En mengde belegningsstein produsert og gangstier laget.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Lokale myndigheter gir Gabriellasenteret moralsk støtte i 2020.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Gabriellasenteret ble gjennom pandemien fulgt opp av sine donorer
-
Digitale samtaler ble tatt i bruk med variabelt Internett.
2021
104 elever - 31 hel- og deltidsmedarbeidere
-
Utdeling av pakker gjennom Covid-programmet fortsetter.
-
Tilbud om gratis vaksine har lav oppslutning.
-
Medarbeidere informerer om Covid-19 og vaksinasjon på offentlige skoler.
-
En elev ble rammet av Covid under pandemien og døde.
-
Senteret stengte fra august til november.
-
Foreldre ble kontaktet tre ganger. Ingen rapporterte sykdomstilfeller.
-
Fra november gjenopptok senteret gradvis normal drift.
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Utviklet 10 ulike yrkestreningsprogrammer.
-
Veiledet 238 pårørende gjennom et nyutviklet årsprogram.
-
Gjennomført 5.952 sesjoner for barn i ukeslange terapiprogram.
-
Terapiuker avholdt uten overnatting grunnet pandemien.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Byggetillatelse for Dreamland gitt.
-
Innkjøringsport og gjerde rundt Dreamland montert.
-
Beplantning fortsetter.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Styrking av kontakter i HAI District, deres nærområde, intensiveres.
-
Feiret African Child's Day med 876 deltakere fra frivillige organisasjoner i regionen. Funksjonsfriske i samspill med funksjonshemmede - en milepæl som utfordret myten om at utviklingshemming er smittsomt.
-
Deltar aktivt i feiring av markeringsdager for funksjonshemmede i byen.
-
234 lærere ved 40 skoler ble veiledet.
-
Gabriella lanserer ny nettside.
-
3-4 henvendelser daglig (ca 1.000 pr år) fra hele landet via nettsiden.
-
Overraskende besøk fra statsministerens kontor, avd for funksjonshemmede.
-
Møte med undervisnings- og landbruksministrene med ønske om anerkjennelse som nasjonalt rehabiliteringssenter.
-
3 avisartikler om Gabriella publisert.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
To dokumentarfilmer om Gabriella ble publisert, en fra YES og en fra GO Campaign.
2022
132 elever – 26 heltids, 8 deltids medarbeidere, 3 frivillige på heltid
8 avgangselever. Ca halvparten av elevene i internat, halvparten dagelever.
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
6 ukelange terapiuker avholdt. Stor kapasitet i foreldreinternatene.
-
Søsknene til elevene samlet til en helg med samtaler og lek.
-
Kursvirksomhet med yrkesfag og overnatting for ungdom som ikke har fått ønsket plass på Gabriella.
Bygge- og etableringsprosjekter:
Enorm tørke i hele Øst-Afrika. Store følger for Gabriellasenteret.
-
Elevinternat nr 2 ferdigstilt. Kapasiteten opp mot 130 elever.
-
Terapihuset males og taes i bruk etter modell fra Emma Sansehus i Norge.
-
Bakeriet i full drift. Bil anskaffet for utkjøring av varer.
-
Elektrisiteten brakt fram til senteret
-
Omfattende investering i solcelle for å avhjelpe hyppige strømbrudd.
-
Senteret er utstyrt med nødvendig kontorutstyr og intercom-system.
-
Oppgradert inngangspartiet med vaktstue. To vakter på dag, en på natt, innleid fra vaktselskap.
-
Snekkerverkstedet utstyrt med elektriske maskiner
-
Ny hinderløype på lekeplass.
-
Butikk for håndverksprodukter etableres i et klasserom.
-
Vaskeri bygges.
-
Tester maskin for miljøvennlige byggeklosser i samarbeid med Kenyansk produsent.
-
Dreamland – byggeaktivitet: drivhus 1, møllerstue, geitefjøs og Front House/rullestolverksted bygges.
​
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Milepæl: 6 000 elever nådd siden 2009.
-
Myndighetene etablerer samleklasser for funksjonshemmede på noen barneskoler nasjonalt, et tegn på økende bevissthet.
-
Distriktsledere med lærere fra slike klasser besøker Gabriellas’ terapihus for opplæring.
-
Gabriellasenteret stiller veiledere tilgjengelig mange av stedene, og deres innflytelse er merkbar.
-
Senterets virksomhet utvides, og de har konsultert advokat for å tilpasse seg.
-
Administrasjonen styrkes for sikker økonomistyring.
-
Gabriella søker råd fra Sikoine landbruksuniversitet om geitehold.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Brenda deltar på Opportunity Collaboration 2022 i FN-bygningen, etterfulgt av en ukes samling i Den dominikanske republikk, støttet av Segal Family Foundation, for å presentere seg for potensielle donorer.
-
Besøk av norsk representant fra organisasjonen Aiducatius.
-
Førstehjelpskurs holdt på Gabriella, ledet av sykepleier fra Norge.
-
Økonomikonsulent fra Norge innleder nytt administrajonsprosjekt.
2023
154 elever - 35 medarbeidere; 8 lærere, 3 terapeuter, 9 omsorgspersonale, 5 yrkesfagansvarlige, 4 i bakeriet, 3 i administrasjonen, 2 kokker, og 1 renholder.
Det første driftsåret uten Covid hensyn etter pandemien.
Internasjonale utvekslinger og prosjektbesøk fra donorer i gang.
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Gabriella tilbyr et omfattende program som inkluderer terapeutiske tiltak, skole- og opplæringsprogrammer, læreropplæring, yrkes- og håndverksopplæring, oppsøkende virksomhet og hjemmebesøk samt støttegrupper og workshops for både foreldre og søsken.
-
Senteret tilbyr en rekke tjenester til lokalsamfunnet, inkl. workshops for foreldre, tilpasning av hjem og skole, læreropplæring, rapportering, behandling, skolekonsultasjon og vurderinger.
-
Medarbeiderundersøkelse viser høy deltakelse og engasjement blant ansatte.
-
Father's Day arrangert med mål om økt interesse fra fedrene til elevene.
-
6 terapiuker for pårørende gjennomført.
-
Ferieleir for søsken med samtaler, utveklsing av erfaringer og fri lek.
-
Gabriella feirer 5-årsjubileum i selveide lokaler på egen tomt.
-
Terapihuset betydelig endret etter besøk på Emma Sansehus i Norge.
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
3-årig støtte til administrasjonløft av Gabriella innledet.
-
Regnskapsfører og sekretær ansatt på heltid.
-
Regnskapsprogrammet QuickBooks tas i bruk.
-
Norsk konsulent veileder.
-
Snekkerverkstedet ferdigstilt, bygningsmessig og med alt verktøy. Stilling som snekkerlærer utlyst.
-
Bakeriet utvidet med ny ovn og nattskift. Ukraina krigen skaper økte priser på innkjøp av korn, en utfordring.
-
Førstehjelpsrom med låsbare skap.
-
Nytt geitefjøs og hønsehus tatt i bruk på Dreamland.
-
Stein støpes til universalt utformede gangveier.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Regjeringen pålegger universiteter å utdanne kvalifiserte terapeuter.
-
Etter påtrykk fra Gabriella siden 2013 har regjeringen utpekt 2. april som Tanzanias offisielle autismedag.
-
Neste mål er å oppnå det samme for 21. mars, Downs syndrom dagen. Denne ble markert ved feiring på en offentlig skole, der Gabriella som gjester deltok i lek med funksjonsfriske elever.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
Intensivering av Øst-Afrikas regionale samarbeid.
-
Konferanser avholdt i Uganda, Rwanda og i Kenya.
-
The African Summit fant sted i Nairobi i juli med Brenda på talerstolen og en av ergoterapeutene som deltager.
-
Bindende kontrakt mellom Gabriella og distriktets universitet inngått om studentpraksis og faglig ergoterapi utveksling.
-
Gabriellas’ nestleder og leder for håndverksundervisningen på 3-ukers utveksling til Norge.
-
Workshop avholdt med ergoterapeuter, fysioterapeuter og pedagoger fra Norge.
-
Etableringen i etterkant av en fagbasert terapigruppe bestående av terapeuter fra Norge og Gabriella’s terapeuter. Kommunikasjon via Zoom.
2024
155 elever - 38 medarbeidere; 2 barnehageklasser, 2 spesialundervisningsklasser, 2 klasser for autister, 3 klasser med ulike yrkesfag.
Tilrettelegging for læring og omsorg:
-
Gabriella arbeider for å bli godkjent som egen VETA avd (yrkesfag)
Bygge- og etableringsprosjekter:
-
Tidligere geitefjøs på Gabriella innredes til nytt håndverkshus.
-
Dreamland: Drivhus nr. 2 ferdigstilt. Front House med 990 m2 nærmer seg ferdigstilling. Møllerstua forventes ferdigstilt innen desember 2024.
Nasjonalt og lokalt samspill:
-
Besøk av helsedepartementets representant og opplæringsavdelingens leder vil komme til å bli avgjørende for anerkjennelse og kandidattildeling.
-
Besøk fra departementet for utdanning, vitenskap og teknologi ved direktøren for spesialundervisning.
-
Utdanningsinspektør fra distriktet besøker Gabriella for å vurdere kvalifisering.
Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:
-
WIMA – Women in management Africa. Brenda mottar prisen som en av 25.
-
Anthony fullfører en mastergrad ved Cape Town Universitet i Sør-Afrika om Gabriellasenterets innflytelse på sine omgivelser.