top of page

Gabriella's historie

Gabriellasenteret har som formål å hjelpe barn og unge med funksjonsnedsettelser til å styrke sine ferdigheter, slik at de kan bli produktive, selvstendige og aksepterte medlemmer i samfunnet. Les om reisen fra begynnelse med 3 elever til den anerkjente institusjon Gabriellasenteret er i dag. 

Siden 2012 har Gabriella hvert år, med unntak av pandemiårene, hatt ansvar for praksisplasser for studenter både i spesialpedagogikk og ergoterapi; fra blant annet Fonty's University i Holland, Høgskulen på Vestlandet og Kilimanjaro Christian Medical College.

Gabriellasenterets utvikling – år for år

2009

3 elever - 3 medarbeidere; en terapeut, en lærer og en vaktmann.

 

Gabriellasenteret stiftes

  • Gabriella blir etablert av det tanzanianske ekteparet Brenda Shuma og Anthony Ephraim; i leide lokaler.

2010

3 elever - 3 medarbeidere

 

  • Gabriella strever med å få flere elever. 

  • Stifterne er to av kun 100 ergoterapeuter i Tanzania, etterspurte for sin fagkunnskap.

2011

5 elever - 3 medarbeidere

 

  • Med tilrettelagt undervisning og helsehjelp endrer elevene seg raskt.

  • 23 barn fikk kortvarig hjelp i 2011.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

Anthony Ephraim, den ene av stifterne, underviser ergoterapi på Umeå universitet.

2012

30 elever - 9 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Klasserom innredes; nye bord med fleksibelt design.

  • Dyrehold med kaniner og geiter samt en grønnsakshage etableres.

  • Gabriellas' yrkesutdanningsprogram tar form.

  • Hjemmebesøk hos elevene.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • De leide lokalene utvides med kontor, kjøkken, spisesal og sovesal.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Ambulerende team reiser ut i distriktene.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda vinner Tigo and Reach for Change Award for sin idé om entreprenørskap for utviklingshemmede ungdommer. Prisen på 75.000 USD deles ut i Stockholm.

  • Brenda underviser ergoterapi på Umeå universitet.

  • Etter et Norgesbesøk sier Brenda at hennes visjon er endret. Hun ønsker også å vektlegge utviklingshemmede ungdoms overgang til voksenlivet.

2013

60 elever - 14 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Nyansatt lærer arrangerer sportsaktiviteter på naboskole.

  • Spisesalen får nytt møblement for elevene, tidligere satt de på gulvet.

  • Håndverksrommet får oppbevaringsskap og produksjonen øker.

  • Snekkerverksted etableres for opplæring.

  • Dyreholdet utvides med høner som forsyner senteret med egg.

  • Gabriellas entreprenørskapsprogram starter med tilrettelagt yrkesutdanning.

  • Terapiuker starter for foreldre med barn på Gabriella, med en uke hver måned for åtte deltakere.

  • Det jobbes med å lage en veiledningsmanual for pårørende.

  • Foreldresammenkomster holdes kvartalsvis.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Arkitekttegninger for en kapasitet på 80 barn ble utarbeides.

  • Gabriellasenteret utarbeider strategisk plan for 2014-2019.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Gabriella øker bevisstheten om autisme med et byopptog, som får medieoppmerksomhet.

  • Brenda deltok på BBC Swahili-radioen for å øke bevisstheten om autisme under en stor kampanje.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda deltok på ergoterapeut kongress i Zimbabwe.

2014

77 elever - 17 medarbeidere - 5 første avgangselever

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Strategisk plan 2014-2019 omfatter skole, yrkesopplæring, terapiuker, ambulerende virksomhet og hjemmebesøk. 

  • Kurs med veiledning av omsorgspersoner, 228 deltakere.

  • 657 barn mottok vurdering og samhandling.

 

Bygge og etableringsprosjekter:

  • Lekeplassen blir oppgradert.

  • Tomten blir inngjerdet.

  • Butikk for salg av elevprodukter innredes.

  • Samhandlende donorer søkes.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Deltakelse i opptog på ulike internasjonale barnerettighetsdager.

  • Deltagelse i 5 km Kilimanjaro Marathon.

  • Elevprodukter selges på arrangementer for å fremme holdninger.

  • Økende oppmerksomhet om Gabriellas arbeid.

  • Gabriella når ut gjennom radio og aviser, inkludert The Guardian.

  • Myndighetene ber Gabriellas’ medarbeidere holde kurs for 900 lærere, helsearbeidere og ledere.

  • 18 terapiuker avholdt, nådde 270 barn med pårørende.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Geitekurs holdt av norsk geitebonde for foreldre og elever.

2015

74 elever – 22 medarbeidere - 22 avgangselever

 

  • Uteksaminerte elever starter egne entreprenørskapsprosjekter, støttet av Gabriella.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Gabriellasenteret arrangerer "shine for inclusion show" med elevene.

  • Terapirommet utvides og utstyres med et ekstra rom i en garasje.

  • Nok stoler anskaffes til klasserommene.

  • Grønnsakshagen utvides for matproduksjon.

  • En soltørker for urter bygges for hagen.

  • Matskogplanting gjennomføres med elevene.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • YES Kilimanjaro og GO Campaign signerer avtale i juni 2015 om støtte til nytt senter på selveiet tomt.

  • Arkitekttegningene fra 2013 justeres for å romme flere barn.

  • 20 mål tomt kjøpt i Hai District, Moshi.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Ambulerende team når 700 barn og familier.

  • Gabriella deltar i byens store idrettsdag med funksjonshemmede.

  • Deltakelse i 5 km Kilimanjaro Marathon med elevene.

  • Lokale skolemyndigheter fortsetter å delta på Gabriellas’ kurs. 

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda mottar CHILD 10 AWARD i Stockholm for sitt arbeid med sårbare barn, med slagordet "FINDING ONE'S OWN VALUE".

  • Anthony, en av stifterne, underviste ergoterapi på Umeå universitet.

  • Det produseres to dokumentarfilmer - et filmteam fra Norge/YES og et fra USA/GO.

2016

76 elever – 14 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Praktiske fag som hagebruk, dyrehold, snekkerfag, skredderfag og glassperlesmykker utvides.

  • Anskaffet egen minibuss for skoletransport.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggeprosjektets kalkyler ferdigstilles og økonomisk støtte sikres.

  • 20 mål tomt gjerdet inn med påbegynt hekkebeplantning.

  • Vokterbolig bygges, permakulturplan utarbeides.

  • Mais og trær plantes på Gabriellas’ tomt.

  • 40 mål stor nabotomt, Dreamland, er anskaffet med planer om utvikling av inntektsbringende virksomheter.

  • Prosjekt-koordinator ansettes.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Tekster for gateteater utarbeides, og elevene opptrer for pårørende.

  • Sportsdager arrangeres på senteret i samarbeid med lokale aktører.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda nomineres til «Africa’s most reliable person» etter initiativ fra Sør-Afrika, og øker Gabriellas anerkjennelse.

  • Uventet oppløftende besøk fra undervisningsdepartementet ved det leide senteret.

  • Brenda inviteres til California for å fremme Gabriella som GO Campaigns jubileumsprosjekt.

  • Brenda reiser til New York som CHILD 10 AWARD-representant.

  • Samarbeid startes med Høgskolen i Innlandet og professor Wendy Lathrop Meyer.

  • The Guardian omtaler Gabriellas’ feiring av Downs Syndrom-dagen 21. mars.

2017

78 elever fra alle Tanzanias regioner – 14 medarbeidere, ca 500 på venteliste

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Montessorimetoden gir god samhandling med elevene på senteret.

  • Håndverksproduksjonen økes.

  • Gabriellas medarbeidere lager flere terapihjelpemidler grunnet begrenset tilgjengelighet lokalt.

  • Flere trommer anskaffes, musikk- og danseundervisningen utvides.

  • Entreprenørskapselevene bruker den nye tomten til hagearbeid og støping av belegningsstein, og reiser i egen buss mellom tomten og de leidde lokalene.

  • Antallet terapiuker for familier med barn øker.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggetillatelse gitt 5.juni 2017.

  • Skole- og admin bygg, matsal og elevinternat bygges.

  • Vedtak om at alle bygg skal være universelt utformet

  • Vannboring ga resultater på 90 meters dyp.

  • Det tørre slettelandet forvandles til en grønn oase med høye trær.

  • Mot årets slutt høstes det på Gabriellas egen tomt for matlaging.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Opplæring av lokale og nasjonale myndigheter ved Gabriella fortsetter.

  • 8 holdningskampanjer gjennomført.

  • Ambulerende team ut i 13 distrikter

  • Påvirkningskraften øker, og holdninger til utviklingshemmede bedres gradvis.

  • Gabriella t-skjorter med slagord brukes under feiring av funksjonshemmedes nasjonale og internasjonale markeringsdager.

  • Verdensdagen for ergoterapeuter feires med Gabriella i spissen.

 

Internasjonalt samsp ill og oppmerksomhet:

  • Brenda deltar som generalsekretær på afrikansk ergoterapikongress i Ghana.

  • Brenda og Anthony besøker Norge, knytter verdifulle kontakter.

2018

80 elever – 18 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

3.september 2018 - Gabriella flyttet til selveide lokaler på egen tomt.

 

  • Gabriella praktiserer pedagogiske metoder uten fysisk avstraffelse, vanlig i offentlige skoler. Piktogrammer tas i bruk i samspillet med elevene.

  • Elevene lager kjeks i poser med Gabriellas logo, selges i byens butikker.

  • Større kaninbur etableres for opplæring, med salg av kaninkjøtt for inntekt.

  • Geiteholdet utvides med melkegeiter.

  • De nye lokalene øker mulighetene for flere terapiuker, og når dermed familier fra hele Tanzania.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggetrinn 1 er ferdig med skole- og administrasjonsbygg, kjøkken, matsal, elevinternat, vaktstue og lekeplass. Mye inventar mangler fortsatt.

  • Dreamland blir gjerdet inn.

  • Byggetrinn 2 planlegges.

  • Bakeribygg påbegynt.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Brenda foreleser på konferanse om inkluderende utdanning på Marangu Teacher's College i Kilimanjaro, i samarbeid med Høgskolen Innlandet.

  • Gabriella får økt oppmerksomhet for sin endringsmodell.

  • Bendel Secondary School på besøk med 100 elever.

  • YDCP Tanga, studietur til Gabriella med 7 ansatte.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Canada: 18 studenter på 3 måneders besøk.

  • Frivillige fra Finland: 2 personer i 1 måned.

  • Frivillig fra Norge: 1 person i 3 måneder.

  • Ansatte deltar på WFOT-kongress for ergoterapeuter i Sør-Afrika.

  • Tre professorer fra Høgskolen i Innlandet besøker Gabriella.

  • Workshop i fortellermetode ledet av norsk pedagog.

2019

93 elever - 24 medarbeidere - 8 avgangselever

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • 628 nye vurderinger av utviklingshemmede barn i terapiuker gjennomført.

  • Fortsetter utvikling og produksjon av hjelpemidler for funksjonshemmede lokalt. Slikt utstyr er ikke i handelen.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Solcelle dreven vannpumpe for borevannet monters.

  • Byggetrinn 2 påbegynnes med: Terapihus, to foreldreinternater, bakeribygg, snekkerverksted fase 1.

  • Administrasjonen etableres med møbler og noe elektronisk utstyr.

  • Pågående prosess med arkitekt for planer på Dreamland. Kalkyler utarbeides.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Elevenes holdningsskapende rollespill i byen tiltrekker og påvirker folk, skaper holdningsendringer.

  • Gabriella leder flere offentlige arrangementer for å fremme funksjonshemmedes rettigheter.

  • Gabriellas’ første nettside lanseres.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • The Pan African Congress of Autism i Nairobi, Kenya.

  • Høgskolen i Innlandet v/ professor Wendy Lathrop Meyer på besøk.

  • Tre utvekslinger med fagfolk fra Norge: Opptak til dokumentarfilm, to ukers vevkurs, workshop med musikk, geitekurs, samtaler og erfaringsutveksling.

2020

93 elever - 25 medarbeidere, 9 frivillige

 

Grunnet Covid-19-pandemien øker ikke elevtallet. 

Pårørende henter hjem sine barn uke 12.

 

Målsetting da pandemien slo til:

  • Sikre Senterets overlevelse.

  • Beholde medarbeiderne for å trygge elevene ved tilbakekomst. 

  • Gabriellas’ ansatte opprettholder driften med minimumslønn og ved å produsere og selge varer som såpe, antibac, munnbind, bakverk og grønnsaker. Ved gjenåpningen i juli tar medarbeiderne seg av de traumatiserte elevene. 

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

Gjennom støtte fra donorer kunne de:

  • Oppsøke 18 områder i Arusha og Kilimanjaro regionene.

  • Fylle 200 krisepakker med egenproduserte artikler.

  • Dele ut mat og medisiner til kriserammede elever.

  • Tegne og trykke opp plakater med hygiene-veiledning.

  • 81 hjemmebesøk foretatt.

  • Leie firehjulstrekker for å nå fram i distriktene gjennom regntiden.

  • HR og sikkerhetspolicy fornyet

  • Utarbeidelse av ny femårsplan ble påbegynt.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Terapihus med seks rom ferdigstilt.

  • To internatbygg for pårørende ferdigstilt.

  • Bakeri ferdigstilt.

  • Snekkerverksted, fase 2 påbegynt.

  • Hekk plantes langs gjerdet rundt Dreamland.

  • Grønnsakshagen utvidet og 275 papaya trær plantet.

  • Takskydd for steinproduksjon på Dreamland satt opp. En mengde belegningsstein produsert og gangstier laget.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Lokale myndigheter gir Gabriellasenteret moralsk støtte i 2020.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Gabriellasenteret ble gjennom pandemien fulgt opp av sine donorer

  • Digitale samtaler ble tatt i bruk med variabelt Internett.

2021

104 elever - 31 hel- og deltidsmedarbeidere

 

  • Utdeling av pakker gjennom Covid-programmet fortsetter. 

  • Tilbud om gratis vaksine har lav oppslutning. 

  • Medarbeidere informerer om Covid-19 og vaksinasjon på offentlige skoler. 

  • En elev ble rammet av Covid under pandemien og døde. 

  • Senteret stengte fra august til november. 

  • Foreldre ble kontaktet tre ganger. Ingen rapporterte sykdomstilfeller. 

  • Fra november gjenopptok senteret gradvis normal drift.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Utviklet 10 ulike yrkestreningsprogrammer.

  • Veiledet 238 pårørende gjennom et nyutviklet årsprogram.

  • Gjennomført 5.952 sesjoner for barn i ukeslange terapiprogram.

  • Terapiuker avholdt uten overnatting grunnet pandemien.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggetillatelse for Dreamland gitt.

  • Innkjøringsport og gjerde rundt Dreamland montert.

  • Beplantning fortsetter.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Styrking av kontakter i HAI District, deres nærområde, intensiveres.

  • Feiret African Child's Day med 876 deltakere fra frivillige organisasjoner i regionen. Funksjonsfriske i samspill med funksjonshemmede - en milepæl som utfordret myten om at utviklingshemming er smittsomt.

  • Deltar aktivt i feiring av markeringsdager for funksjonshemmede i byen.

  • 234 lærere ved 40 skoler ble veiledet. 

  • Gabriella lanserer ny nettside. 

  • 3-4 henvendelser daglig (ca 1.000 pr år) fra hele landet via nettsiden.

  • Overraskende besøk fra statsministerens kontor, avd for funksjonshemmede.

  • Møte med undervisnings- og landbruksministrene med ønske om anerkjennelse som nasjonalt rehabiliteringssenter.

  • 3 avisartikler om Gabriella publisert.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • To dokumentarfilmer om Gabriella ble publisert, en fra YES og en fra GO Campaign.

2022

132 elever – 26 heltids, 8 deltids medarbeidere, 3 frivillige på heltid

8 avgangselever. Ca halvparten av elevene i internat, halvparten dagelever.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • 6 ukelange terapiuker avholdt. Stor kapasitet i foreldreinternatene.

  • Søsknene til elevene samlet til en helg med samtaler og lek.

  • Kursvirksomhet med yrkesfag og overnatting for ungdom som ikke har fått ønsket plass på Gabriella.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

Enorm tørke i hele Øst-Afrika. Store følger for Gabriellasenteret.

  • Elevinternat nr 2 ferdigstilt. Kapasiteten opp mot 130 elever.

  • Terapihuset males og taes i bruk etter modell fra Emma Sansehus i Norge.

  • Bakeriet i full drift. Bil anskaffet for utkjøring av varer.

  • Elektrisiteten brakt fram til senteret

  • Omfattende investering i solcelle for å avhjelpe hyppige strømbrudd.

  • Senteret er utstyrt med nødvendig kontorutstyr og intercom-system.

  • Oppgradert inngangspartiet med vaktstue.  To vakter på dag, en på natt, innleid fra vaktselskap.

  • Snekkerverkstedet utstyrt med elektriske maskiner

  • Ny hinderløype på lekeplass.

  • Butikk for håndverksprodukter etableres i et klasserom.

  • Vaskeri bygges.

  • Tester maskin for miljøvennlige byggeklosser i samarbeid med Kenyansk produsent.

  • Dreamland – byggeaktivitet: drivhus 1, møllerstue, geitefjøs og Front House/rullestolverksted bygges. 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Milepæl: 6 000 elever nådd siden 2009.

  • Myndighetene etablerer samleklasser for funksjonshemmede på noen barneskoler nasjonalt, et tegn på økende bevissthet.

  • Distriktsledere med lærere fra slike klasser besøker Gabriellas’ terapihus for opplæring.

  • Gabriellasenteret stiller veiledere tilgjengelig mange av stedene, og deres innflytelse er merkbar.

  • Senterets virksomhet utvides, og de har konsultert advokat for å tilpasse seg.

  • Administrasjonen styrkes for sikker økonomistyring.

  • Gabriella søker råd fra Sikoine landbruksuniversitet om geitehold.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda deltar på Opportunity Collaboration 2022 i FN-bygningen, etterfulgt av en ukes samling i Den dominikanske republikk, støttet av Segal Family Foundation, for å presentere seg for potensielle donorer.

  • Besøk av norsk representant fra organisasjonen Aiducatius.

  • Førstehjelpskurs holdt på Gabriella, ledet av sykepleier fra Norge.

  • Økonomikonsulent fra Norge innleder nytt administrajonsprosjekt.

2023

154 elever - 35 medarbeidere; 8 lærere, 3 terapeuter, 9 omsorgspersonale, 5 yrkesfagansvarlige, 4 i bakeriet, 3 i administrasjonen, 2 kokker, og 1 renholder.

 

Det første driftsåret uten Covid hensyn etter pandemien.

Internasjonale utvekslinger og prosjektbesøk fra donorer i gang. 

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Gabriella tilbyr et omfattende program som inkluderer terapeutiske tiltak, skole- og opplæringsprogrammer, læreropplæring, yrkes- og håndverksopplæring, oppsøkende virksomhet og hjemmebesøk samt støttegrupper og workshops for både foreldre og søsken. 

  • Senteret tilbyr en rekke tjenester til lokalsamfunnet, inkl. workshops for foreldre, tilpasning av hjem og skole, læreropplæring, rapportering, behandling, skolekonsultasjon og vurderinger.

  • Medarbeiderundersøkelse viser høy deltakelse og engasjement blant ansatte.

  • Father's Day arrangert med mål om økt interesse fra fedrene til elevene.

  • 6 terapiuker for pårørende gjennomført.

  • Ferieleir for søsken med samtaler, utveklsing av erfaringer og fri lek.

  • Gabriella feirer 5-årsjubileum i selveide lokaler på egen tomt. 

  • Terapihuset betydelig endret etter besøk på Emma Sansehus i Norge.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • 3-årig støtte til administrasjonløft av Gabriella innledet.

  • Regnskapsfører og sekretær ansatt på heltid.

  • Regnskapsprogrammet QuickBooks tas i bruk. 

  • Norsk konsulent veileder. 

  • Snekkerverkstedet ferdigstilt, bygningsmessig og med alt verktøy. Stilling som snekkerlærer utlyst. 

  • Bakeriet utvidet med ny ovn og nattskift. Ukraina krigen skaper økte priser på innkjøp av korn, en utfordring.

  • Førstehjelpsrom med låsbare skap. 

  • Nytt geitefjøs og hønsehus tatt i bruk på Dreamland.

  • Stein støpes til universalt utformede gangveier.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Regjeringen pålegger universiteter å utdanne kvalifiserte terapeuter. 

  • Etter påtrykk fra Gabriella siden 2013 har regjeringen utpekt 2. april som Tanzanias offisielle autismedag. 

  • Neste mål er å oppnå det samme for 21. mars, Downs syndrom dagen. Denne ble markert ved feiring på en offentlig skole, der Gabriella som gjester deltok i lek med funksjonsfriske elever.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Intensivering av Øst-Afrikas regionale samarbeid. 

  • Konferanser avholdt i Uganda, Rwanda og i Kenya. 

  • The African Summit fant sted i Nairobi i juli med Brenda på talerstolen og en av ergoterapeutene som deltager. 

  • Bindende kontrakt mellom Gabriella og distriktets universitet inngått om studentpraksis og faglig ergoterapi utveksling.

  • Gabriellas’ nestleder og leder for håndverksundervisningen på 3-ukers utveksling til Norge.

  • Workshop avholdt med ergoterapeuter, fysioterapeuter og pedagoger fra Norge.

  • Etableringen i etterkant av en fagbasert terapigruppe bestående av terapeuter fra Norge og Gabriella’s terapeuter. Kommunikasjon via Zoom.

2024

155 elever - 38 medarbeidere; 2 barnehageklasser, 2 spesialundervisningsklasser, 2 klasser for autister, 3 klasser med ulike yrkesfag.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Gabriella arbeider for å bli godkjent som egen VETA avd (yrkesfag)

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Tidligere geitefjøs på Gabriella innredes til nytt håndverkshus.

  • Dreamland: Drivhus nr. 2 ferdigstilt. Front House med 990 m2 nærmer seg ferdigstilling. Møllerstua forventes ferdigstilt innen desember 2024.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Besøk av helsedepartementets representant og opplæringsavdelingens leder vil komme til å bli avgjørende for anerkjennelse og kandidattildeling.

  • Besøk fra departementet for utdanning, vitenskap og teknologi ved direktøren for spesialundervisning.

  • Utdanningsinspektør fra distriktet besøker Gabriella for å vurdere kvalifisering. 

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • WIMA – Women in management Africa. Brenda mottar prisen som en av 25. 

  • Anthony fullfører en mastergrad ved Cape Town Universitet i Sør-Afrika om Gabriellasenterets innflytelse på sine omgivelser.

bottom of page